Spółka Gorzowskie Inwestycje Miejskie przebuduje ostatni – niewyremontowany odcinek ulicy Spichrzowej, od ul. Chrobrego (wraz z przebudową skrzyżowania) do ul. Hejmanowskiej. W ramach zadania wykonana zostanie nowa nawierzchnia, chodniki, odwodnienie i oświetlenie. Zaplanowano również wykonanie kolejnych miejsc parkingowych (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych), samoobsługową stację naprawy rowerów wraz z parkingiem oraz ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Chrobrego.

15 maja 2024 roku

Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą na wschodniej stronie skrzyżowania ulic: Chrobrego i Spichrzowej – to najtrudniejszy etap ze względu na technologie, możliwe prace archeologiczne oraz liczne sieci. Jak zapowiedział wykonawca – już 23 maja ekipa budowlana rusza z frezowaniem.

 – Przebudowa ostatniego etapu ul. Spichrzowej spowoduje, że powstanie dodatkowy, alternatywny objazd dla centrum Gorzowa. Prace rozpoczną się od głównego skrzyżowania – serca miasta – którego przebudowa jest najtrudniejszym etapem całości inwestycji. Zlokalizowane są tu liczne sieci podziemne, liczymy się też z tym, że na etapie robót napotkamy na ślady historii naszego miasta, które ukryte są pod ziemią – mówi Agnieszka Surmacz, prezes spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie. Kierując się doświadczeniem związanym z przebudową zachodniej części ulicy Spichrzowej archeolog Stanisław Sinkowski przyznaje, że prace w strefie średniowiecznego miasta, które było kiedyś zamieszkiwane, mogą ujawnić wiele artefaktów. – Mogą to być pozostałości murów miejskich lub bramy mostowej – tłumaczy S. Sinkowski.

Zgodnie z umową, na realizację prac, wykonawca ma 14 miesięcy. W ramach zadania wykonana zostanie nowa nawierzchnia, chodniki, odwodnienie i oświetlenie. Zaplanowano również wykonanie około 20 miejsc parkingowych (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych), ścieżkę rowerową od Mostu Staromiejskiego wzdłuż ul. Chrobrego, parking dla rowerów oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Swoje inwestycje równolegle prowadzić będą PSG, PGE, w zakresie Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zostanie przebudowana sieć wodociągowa wraz z przyłączami do budynków.

W ramach przebudowy skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej, zaplanowano m.in. wydzielenie wysp kanalizujących ruch uliczny w zmienionej postaci oraz wprowadzenie przejścia dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerów pod wiaduktem kolejowym. Pozwoli to na bezpośrednie połączenie istniejących bulwarów położonych wzdłuż Warty. Dodatkowo przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna, a istniejące przejście dla pieszych, zlokalizowane na północnym wlocie ul. Chrobrego, zostanie przesunięte, co pozwoli na wygospodarowanie miejsca na przejazd rowerowy. Pojawi się też lewoskręt, przeznaczony dla pojazdów skręcających z ulicy Chrobrego (wlot północny) w ulicę Spichrzową (wlot wschodni).

Zaplanowane prace budowlane poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zwiększą przepustowość skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej. Powstanie alternatywna ulica dla drogi wojewódzkiej 132, która połączy dwie główne arterie miejskie, tj. ul. Chrobrego oraz drogę krajową 22. W zakresie przebudowy ul. Spichrzowej, stała organizacja ruchu zakłada nowe rozwiązanie dot. ul. Mostowej (wjazd od strony skrzyżowania z ul. Chrobrego). Zaplanowano przekształcenie jej w ciąg, który będzie dostępny dla pieszych i rowerzystów. Decyzja o nowym rozwiązaniu w organizacji ruchu ul. Mostowej, została poprzedzona analizą ruchu, na tej ulicy oraz ul. Obotryckiej (odcinek od Mostowej do Pionierów). Ma ona na celu ułatwienie prowadzenia działalności gastronomicznej, dostaw i parkowania. W ramach planowanej przebudowy ul. Spichrzowej przewidziano wykonanie miejsc dedykowanych dla dostaw, wzdłuż ul. Chrobrego (w rejonie Titanica). Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd do ul. Obotryckiej dla wybranej grupy pojazdów (m.in. dostawcy i osoby niepełnosprawne).

W poniedziałek 20 maja br. wykonawca rozpocznie prace związane z przebudową ul. Spichrzowej. Na potrzeby wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu, w pierwszej kolejności, powstanie tymczasowa nawierzchnia w pasie rozdziału ul. Chrobrego na wysokości ul. Wodnej. Następnie wykonawca przystąpi do właściwych robót na ul. Spichrzowej. – 23 maja planujemy ruszyć z frezowaniem i w tym dniu faktycznie ruszą roboty budowlane. Planowane jest zamknięcie wschodniej części skrzyżowania ul. Chrobrego, Spichrzowej i Mostu Staromiejskiego.  Ruch na kierunku głównym (ul. Chrobrego – Most Staromiejski) będzie odbywał się jedną jezdnią, po jednym pasie ruchu, w każdym kierunku – zapowiada Grzegorz Bartoszewski, dyrektor kontraktu. Kierowcy, jadący z Zamościa, będą mogli przejechać tylko na wprost w ul. Bolesława Chrobrego. Sygnalizacja świetlna zostanie wyłączona i nie będzie możliwości skrętu z Mostu Staromiejskiego w lewo w ul. Spichrzową. Pozostanie możliwość wjazdu z ul. Nadbrzeżnej na Most Staromiejski oraz z ul. Spichrzowej (od strony ul. Hejmanowskiej) do ul. Lutyckiej. Nie będzie możliwości wjazdu z ul. Spichrzowej w ul. Mostową. Ulica Obotrycka, na wjeździe od ul. Pionierów w kierunku Katedry, będzie drogą dwukierunkową bez przejazdu oraz z ograniczeniem ruchu. Zapewnione zostaną tam miejsca dla dostaw (na czas za i wyładunku) oraz osób niepełnosprawnych, dojazd do parafii, banku (na jego zaplecze) oraz na Plac Stary Rynek dla posiadaczy odpowiedniego zezwolenia (organizatorzy imprez i uroczystości). Planuje się, że powyższa organizacja ruchu będzie już organizacją docelową.

Przedsiębiorcy dowożący zaopatrzenie do swoich lokali będą mogli korzystać z wcześniej wspomnianej możliwości wjazdu na ul. Obotrycką, z istniejących kopert dla dostaw oraz na ul. Spichrzowej (w uzgodnieniu z wykonawcą robót, jeśli będzie taka możliwość i nie utrudni to prac).

Dojazd do ul. Spichrzowej (do jej wschodniej części) będzie możliwy:

– z Mostu Staromiejskiego oraz z ul. Sikorskiego przez ulice: Chrobrego, Jagiełły, Dzieci Wrzesińskich i Herberta;

– z ul. Spichrzowej (z jej zachodniej części) przez ul. Nadbrzeżną, Most Staromiejski, „zawrotka” na Rondzie Św. Jerzego, Most Staromiejski, ul. Chrobrego, ul. Jagiełły,
ul. Dzieci Wrzesińskich i ul. Herberta.

Dojazd do zachodniej części ul. Spichrzowej będzie możliwy:

– z Mostu Staromiejskiego poprzez ulicami: Chrobrego i Sikorskiego i Młyńską
(lub ul. Garbary);

– ze wschodniej części ul. Spichrzowej (lub ul. Teatralnej) przez ul. Hejmanowskiej, Warszawską, „zawrotka” na wysokości ul. Szkolnej, ul. Jagiełły, ul. Chrobrego,
ul. Wodną (lub ul. Sikorskiego i Młyńską).

Dla kierowców jadących z Zamościa, w kierunku centrum, rekomendujemy przejazd trasą alternatywną przez ul. Grobla – Zielona – Trasę Nadwarciańską – rondo Santockie – ul. Warszawską.

08 maja 2024 roku

W maju ruszy ostatni, wyczekiwany przez mieszkańców Gorzowa, etap przebudowy ulicy Spichrzowej. Droga zmieni się na lepsze! Nowa nawierzchnia, chodniki, oświetlenie, miejsca parkingowe, ścieżka rowerowa – od Mostu Staromiejskiego wzdłuż ul. Chrobrego, parking dla rowerów, także samoobsługowa stacja naprawy rowerów – wszystko, na co zasługuje infrastruktura drogowa w centrum miasta. Plac budowy został już oficjalnie przekazany wykonawcy. Trwają ostatnie przygotowania i uzgodnienia.

Nadchodząca inwestycja jest zwieńczeniem prac związanych z przebudową centrum miasta. Kluczową rolę odgrywają kwestie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zwiększenia przepustowości skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej. Zaplanowano tu m.in. wydzielenie wysp kanalizujących ruch uliczny w zmienionej postaci oraz wprowadzenie przejścia dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerów pod wiaduktem kolejowym. Dzięki temu powstanie bezpośrednie połączenie obu bulwarów. Dodatkowo przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna. Przejście dla pieszych, zlokalizowane na północnym wlocie ul. Chrobrego będzie przesunięte, co pozwoli na wygospodarowanie miejsca na przejazd rowerowy. Pojawi się też lewoskręt, przeznaczony dla pojazdów skręcających z ulicy Chrobrego w ulicę Spichrzową.

Organizacja ruchu zakłada również nowe rozwiązanie dla ulicy Mostowej i Obotryckiej. Drogi te zostaną wyłączone z ruchu, a dojazd będzie zapewniony dla wybranej grupy pojazdów (m.in. dostawcy i osoby niepełnosprawne). Rozwiązanie to nada tradycyjne, dla przestrzeni w centrum, funkcje i stworzy przyjazne miejsce dla przechodniów i mieszkańców. Przełoży się również na poprawę bezpieczeństwa osób odwiedzających lokale gastronomiczne i rozrywkowe. Tym samym zredukowana zostanie liczba wlotów na skrzyżowaniu. Miejsca dedykowane dla dostaw przewidziane zostały wzdłuż ul. Chrobrego (w rejonie Titanica).

Przygotowania do rozpoczęcia prac są na ostatniej prostej. Trwają ustalenia z gestorami sieci. Swoje inwestycje równolegle prowadzić będą: PSG, PGE, PWiK. Z uwagi na trwające prace przy ulicach Jancarza i Dworcowej weryfikowane są kwestie etapowania robót. Priorytetem jest wybór optymalnego rozwiązania, które w możliwie największym zakresie, da możliwość utrzymania płynności ruchu.

Nim ruszą prace, przedstawiciele wykonawcy, spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie oraz Urzędu Miasta odwiedzają przedsiębiorców, by porozmawiać o założeniach organizacyjnych dotyczących przebiegu inwestycji oraz indywidualnie zapoznać się z ich potrzebami i wspólnie wypracować możliwe rozwiązania.

Każdy mieszkaniec zainteresowany bieżącymi informacjami dotyczącymi przebudowy ulicy Spichrzowej może zgłosić na adres kancelaria@gim.gorzow.pl chęć otrzymywania newsletteru, który wkrótce zostanie uruchomiony i będzie systematycznie aktualizowany przez wykonawcę robót. Wszelkie pytania kierować będzie można również do spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie tel. 95 71 46 183, e-mail: kancelaria@gim.gorzow.pl oraz generalnego wykonawcy prac TORMEL   tel. 531 186 817; e-mail: biuro@tormel.pl.

24 stycznia 2024 roku

To już pewne, konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ przebuduje ostatni odcinek ulicy Spichrzowej. Inwestycja będzie kosztowała ponad 12,7 mln złotych. Roboty budowlane ruszą w maju br., aby zminimalizować ewentualne niedogodności dla kierowców. Od momentu przekazania placu budowy, wykonawca będzie miał 14 miesięcy na realizację zadania.

Projektowana droga, na większości trasy, pokrywa się ze śladem istniejącej. Jednakże w pobliżu ul. Hejmanowskiej, konieczne było zaprojektowanie jej odgięcia, co umożliwi połączenie przebudowywanego układu drogowego z powstałym w 2022 roku, nowym odcinkiem ul. Spichrzowej. Spowoduje to poprawę widoczności, bezpieczeństwa i płynności ruchu. W związku z tym niezbędne będzie przygotowanie terenu, który zostanie zagospodarowany na poczet nowej infrastruktury drogowej. Wiąże się to m.in. z rozbiórką muru sąsiadującego bezpośrednio z terenem targowiska nad Wartą i niwelacją terenu w tym miejscu.

Inwestycja dofinansowana jest z dwóch źródeł: z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie ponad 6,5 mln zł oraz z Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 5 mln zł.

04 stycznia 2024 roku

W ramach ogłoszonego postpowania przetargowego na wybór wykonawcy przebudowy ulicy Spichrzowej wpłynęły dwie oferty:

1) oferta nr 1:
EUROVIA POLSKA S.A., Bielany Wrocławskie, ul. Irysowa 1 55-040 Kobierzyce
Cena brutto: 13 528 294,78 zł

2) oferta nr 2:
Konsorcjum firm:
TORMEL Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum, ul. Przemyska 5, 61-324 Poznań
WUPRINŻ S.A. – Partner Konsorcjum, ul. Straży Ludowej 35, 60-465 Poznań
Cena brutto: 12 741 028,89 zł.

Trwa weryfikacja otrzymanych ofert.

07 grudnia 2023 roku

Na platformie zakupowej SMART PZP dostępne jest już nowe postepowanie przetargowe na ostatni etap przebudowy ulicy Spichrzowej. Dzięki realizacji inwestycji powstanie miejska „mała obwodnica śródmieścia”. Jej głównym założeniem jest stworzenie alternatywnej ulicy dla drogi wojewódzkiej 132, która połączy dwie główne arterie miejskie, tj. ul. Chrobrego oraz drogę krajową 22.

17 listopada 2023 roku

Postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych zostało unieważnione.

Oferty, które wpłynęły w przetargu przewyższają kwotę, jaką Miasto przeznaczyło na realizację zadania, o ponad 1,5 mln złotych. Po przeanalizowaniu budżetu, Miasto podjęło decyzję, że kwota na realizację inwestycji nie zostanie zwiększona. W związku z powyższym, na przestrzeni najbliższego miesiąca, spółka ponownie ogłosi przetarg.

08 listopada 2023 roku

W wyniku postępowania przetargowego na wykonanie robót budowlanych otrzymano dwie oferty:

oferta nr 1:

Konsorcjum firm:

TORMEL Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum

Przemyska 5, 61-324 Poznań

WUPRINŻ S.A. – Partner Konsorcjum

Straży Ludowej 35, 60-465 Poznań

Cena brutto: 14 498 261,62 zł

oferta nr 2:

EUROVIA POLSKA S.A.

Bielany Wrocławskie, ul. Irysowa 1, 55-040 Kobierzyce

Cena brutto: 14 745 144,18 zł.

Trwa weryfikacja złożonych ofert.

 

02 października 2023 roku

Na platformie SMART PZP ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych.

4 maja 2023 roku

Inwestycja obejmuje niemal półkilometrowy odcinek ul. Spichrzowej. Jej głównym założeniem jest stworzenie alternatywnej ulicy dla drogi wojewódzkiej 132, która połączy dwie główne arterie miejskie, tj. ul. Chrobrego oraz drogę krajową 22. Jezdnia posiada aktualnie nawierzchnię bitumiczną, która jest silne zdegradowana, widoczne są liczne odkształcenia i ubytki. Zaplanowane prace budowlane poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zwiększą przepustowość skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej.

W ramach zadania wykonana zostanie nowa nawierzchnia, chodniki, odwodnienie i oświetlenie. Zaplanowano również wykonanie około 20 miejsc parkingowych (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych), ścieżkę rowerową, od Mostu Staromiejskiego wzdłuż ul. Chrobrego, parking dla rowerów oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. W zakresie Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zostanie przebudowana sieć wodociągowa wraz z przyłączami do budynków.

W ramach przebudowy skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Nadbrzeżnej, Chrobrego i Mostowej, zaplanowano m.in. wydzielenie wysp kanalizujących ruch uliczny w zmienionej postaci oraz wprowadzenie przejścia dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerów pod wiaduktem kolejowym, co pozwoli na bezpośrednie połączenie istniejących bulwarów, zlokalizowanych wzdłuż Warty. Dodatkowo przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna, a istniejące przejście dla pieszych, zlokalizowane na północnym wlocie ul. Chrobrego, zostanie przesunięte, co pozwoli na wygospodarowanie miejsca na przejazd rowerowy. Pojawi się też lewoskręt, przeznaczony dla pojazdów skręcających z ulicy Chrobrego (wlot północny) w ulicę Spichrzową (wlot wschodni).

 

Dokumentacja projektowa została wykonana w 2021 roku przez firmę AUGMEN CONSULTING GROUP SP.J. z Zielonej Góry na zlecenie Miasta Gorzów.

Inwestycja dofinansowana jest z dwóch źródeł: z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie ponad 6,5 mln zł oraz z Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 5 mln zł.