W Gorzowie 15 budynków użyteczności publicznej przejdzie termomodernizację. Zmieni się wiele, m.in.: stolarka okienna i drzwiowa, instalacje: elektryczna, c.o., c.w.u. i fotowoltaiczne. Dialog konkurencyjny, to procedura mająca zastosowanie przy skomplikowanych, innowacyjnych zamówieniach. Pozwala doprecyzować istotne kwestie, w toku dialogu, z doświadczonymi wykonawcami.
24 listopada 2025 r.
Trwa badanie i ocena złożonych ofert. Jeżeli nie zostaną stwierdzone podstawy do ich odrzucenia, zawarcie umów o poprawę efektywności energetycznej dla trzech części zamówienia planowane jest do końca roku.
Wykonawca (ESCO), w ramach poszczególnych części zamówienia, będzie odpowiedzialny za:
- zaprojektowanie, sfinansowanie i realizację prac termomodernizacyjnych,
- zarządzanie energią w celu osiągnięcia gwarantowanych oszczędności energii, zgodnie z warunkami określonymi w umowie o poprawę efektywności energetycznej.
Miasto zakłada wcześniejszą spłatę wynagrodzenia w części inwestycyjnej z dofinansowania zewnętrznego ze środków UE pozyskanego w ramach działania 2.1 Efektywność energetyczna – dotacje z Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027LRPO w kwocie niemal 50 mln zł.
Termin realizacji:
- Etap inwestycyjny – obejmujący opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych decyzji i wykonanie robót budowlanych: czerwiec 2028 r.
- Etap zarządzania energią – przez okres 15 lat od zakończenia etapu inwestycyjnego.
Głównym celem przedsięwzięcia jest osiągnięcie efektu energetycznego, który będzie polegał na obniżeniu poziomu zużycia energii elektrycznej i cieplnej, co przełoży się na obniżenie kosztów mediów, ponoszonych w związku z bieżącym funkcjonowaniem budynków.
Zamówienie zostało podzielone na 3 części:
Część nr 1
-Żłobek Miejski nr 1, ul. Wróblewskiego 50
-Przedszkole Miejskie nr, 33, ul. Walczaka 4
-Przedszkole Miejskie nr 29, ul. Wróblewskiego 48
-Przedszkole Miejskie nr 30, ul. Taczaka 1A
-Szkoła Podstawowa nr 21, ul. Taczaka 1
-Zespół Szkół Gastronomicznych, ul. Okólna 35
Część nr 2
-Żłobek Miejski nr 2, ul. Obotrycka 1
-Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, ul. Czereśniowa 4e
-Pogotowie Opiekuńcze, ul. Spokojna 57
-Budynek Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp., ul. Sikorskiego 4
-Budynek Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp., ul. Myśliborska 34
Część nr 3
-Szkoła Podstawowa nr 9, ul. Nowa 7
-Szkoła Podstawowa nr 12, ul. Dobra 16
-Szkoła Podstawowa nr 15, ul. Kotsisa 1
-Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi, ul. Szarych Szeregów 7
10 kwietnia 2024 roku
Zespół doradców wyłonionych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował raport z wizji lokalnej w budynkach, w którym wymieniono zakres robót dodatkowych niezbędnych do prawidłowego wykonania prac termomodernizacyjnych w budynkach oraz wskazano zmiany obecnego stanu budynków w porównaniu do audytów. Niezbędne było wykonanie aktualizacji stolarki okiennej w audytach energetycznych, które zlecono firmie PIKSEL Krzysztof Kopiec. Aktualizacja została wykonana na początku lutego br.
Zlecone zostało opracowanie opisu robót dodatkowych, nieujętych w audytach energetycznych,
a wskazanych przez zespół doradców jako niezbędne do wykonania wraz z robotami termomodernizacyjnymi. Opracowanie wykonała firma Komplet Inwest Granops Prażanowski sp. k.
Zespół doradców w połwie marca br. przesłał wzór umowy EPC wraz z załącznikami, w tym Program Funkcjonalno- Użytkowy dla każdego z budynków. Dokumenty są analizowane oraz uzupełniane.
styczeń 2024 roku
W pierwszej połowie stycznia odbyła się wizja lokalna z doradcami technicznymi w budynkach objętych projektem. Otrzymano wnioski z wizji zawierające m.in. konieczność wykonania dodatkowych opracowań, wykonania robót budowlanych wykraczających poza zakres ujęty
w audytach energetycznych oraz propozycje wyłączenia z projektu budynku Urzędu Miasta przy ul. Myśliborskiej 34. Po podjęciu przez Miasto decyzji niezbędna będzie ponowna analiza modelu finansowego przedsięwzięcia.

31 grudnia 2024 roku
Dokonano pozytywnej oceny formalnej złożonych wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu w zakresie każdej z 3 części zadania. Obecnie trwają przygotowania do dialogu konkurencyjnego, który zostanie podzielony na tury- techniczną, prawną oraz finansową. Projekt jest wspierany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które podpisało umowę na doradztwo techniczne, prawne i finansowe dla zadania.
27 sierpnia 2024 roku
Ogłoszono postępowanie z podziałem na 3 części z terminem składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do 1.10.2024 r. W związku z pytaniami Wykonawców o możliwość przedłużenia składania wniosków oraz o zmianę warunku finansowego udziału w postępowaniu dla I części zadania, przedłużono termin składania ofert do 16.10.2024 r.
8 sierpnia 2024 roku
Zarząd Województwa Lubuskiego przyznał dofinansowanie na realizację projektu w ramach naboru nr FELB.02.01-IZ.00-003/24 – Priorytet FELB.02 „Fundusze Europejskie na zielony rozwój lubuskiego”, Działanie FELB.02.01 „Efektywność energetyczna – dotacje” Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
20 marca 2024 roku
Z uwagi na złożoność trybu udzielenia zamówienia, jakim jest dialog konkurencyjny i mogące trwać wiele miesięcy negocjacje z wykonawcami, prawdopodobny termin podpisania umowy z wykonawcą został określony na drugą połowę 2025 roku. Zakłada się 18-letni okres umowy EPC, w tym: 3-letni etap inwestycyjny (projektowanie około 1 roku, realizacja robót budowlanych – około 2 lata) oraz 15 lat eksploatacji. EPC (Energy Performance Contracting) – jest to sposób realizacji przedsięwzięcia, oparty na wieloletniej umowie, która określa dział zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a wykonawcą – firmą typu ESCO (Energy Saving Company – przedsiębiorstwo oszczędzania energii), specjalizującą się w usługach służących poprawie efektywności energetycznej.
W ramach wspólnej realizacji przedsięwzięcia ESCO, będzie zobowiązany do zaprojektowania, sfinansowania i przeprowadzenia robót budowlanych oraz termomodernizacyjnych, a także za techniczne utrzymanie obiektów, obejmujące m.in.: prace konserwacyjne, naprawy, remonty oraz usuwanie usterek w zakresie wykonanych prac. Do wykonawcy, w ramach obowiązków, należeć będzie zarządzanie energią, aby uzyskać gwarantowane oszczędności w jej zużyciu, na zasadach określonych w umowie EPC. W budynkach objętych projektem planuje się (w zależności od obiektu) m.in.: ocieplenie przegród zewnętrznych budynków (ściany zewnętrzne, dachy i stropodachy), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej (w zakresie wskazanym w audytach energetycznych), modernizację instalacji c.o. oraz c.w.u, modernizację systemu wentylacji, wymianę instalacji elektrycznej, a także montaż instalacji fotowoltaicznej, wymianę urządzeń oświetleniowych opartych o źródła LED oraz wdrożenie systemu zarządzania energią (monitorowanie i optymalizowanie zużycia energii elektrycznej
i cieplnej).

